Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
Azet.sk prejdi na

8 najlepších rád overených časom: Čo robiť, aby nám sľuby naozaj pomohli? Odborníci majú jasnú odpoveď

10.01.2016 bpž / KaD

Deväť z desiatich ľudí si aspoň raz v živote na Nový rok niečo sľúbilo. No aj keď väčšine nadšenie nevydržalo viac ako mesiac, odborníci radia – nevzdávajte sa.

Musíte sa odraziť od malých dávok a pridávať zľahka a postupne. 2 obrázky vo fotogalérii Musíte sa odraziť od malých dávok a pridávať zľahka a postupne.

Na mágii začiatku roka totiž naozaj niečo je. A funguje hlavne na tých, ktorí sa na zmeny potrebujú poriadne naštartovať.

Málokto je sám so sebou skutočne spokojný. Väčšina normálnych ľudí, či si to už priznáme, alebo nie, chce byť v niečom lepšími, krajšími, úspešnejšími... Nepríjemné je, že ak sa chystáme niečo zmeniť (napríklad teraz si spájame nový začiatok s novým rokom) naša snaha by mala vytúženú ZMENU naozaj priniesť. Ibaže zmena je vec ošemetná – nemáme ju úprimne rady. Hoci má priniesť niečo dobré, býva cesta k úspechu boľavá.

Ja tieto veci neuznávam

Nedávno mi jedna známa povedala, že ona sa na novoročné sľuby môže vykašľať. Keď sa raz v piatok rozhodla začať behať, v sobotu ráno vstala z postele, natiahla si tepláky a vyrazila. A dnes už behá 15 rokov, trikrát do týždňa a má za sebou už aj nejeden maratón. Ako je to možné? Cestu totiž považovala za svoj cieľ. Dá sa to naučiť, alebo to je iba o pevnej vôli? A akú úlohu hrá pri nových začiatkoch práve nový rok? Pýtali sme sa za vás a zistili toto.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

1. Čím menší cieľ, tým lepšie vyhliadky

Bežecký príbeh jednej z nás potvrdzuje názor psychológov: Len tí najsilnejší s pevnou vôľou si môžu stanovovať nejaké predsavzatia a ciele prakticky kedykoľvek. My ostatní potrebujeme magický stimul – v prípade nového roka je to kúzlo začiatku a nepopísanej stránky.

To, že nejde o záruku úspechu, si už väčšina z nás vyskúšala na vlastnej koži. Ale v tom je paradoxne aj naša sila: zlyhať, no po čase sa o niečo znovu pokúsiť. Aby sa to konečne podarilo, psychológovia radia: Možno ste si dávali nedosiahnuteľné ciele – to vraj býva častou príčinou zlyhania.

Tento rok to urobte takto:

Definujte si samotné predsavzatie – musí byť čo najpresnejšie a najrealistickejšie. Potom si rozmyslite a na papier napíšte jednotlivé kroky, ktoré vás k úspešnému cieľu dovedú. Definícia bude napríklad: Do konca roka sa naučím základy nemčiny.

Potom si rozhoďte termíny:

a) V januári sa prihlásim na kurz.

b) Začnem si dopisovať s niekým v nemčine (inom jazyku).

c) V lete pôjdem do Nemecka a budem rozprávať po nemecky.

d) Prečítam knihu v nemčine.

2. Prvých osem dní

Je overené, že keď budete nie príliš príjemnú novinku (napríklad začiatky športovania, chudnutia, učenia sa cudzieho jazyka...) opakovať 20x za sebou v pravidelných intervaloch, naučíte sa s tým žiť – zvyknete si a po čase vám začne tortúra v podobe hodiny v posilňovni alebo na bežeckej dráhe dokonca aj chýbať. Aj to najmenšie predsavzatie má zmysel. 2 obrázky vo fotogalérii Aj to najmenšie predsavzatie má zmysel.

Ako začať?

Musíte sa odraziť od malých dávok a pridávať zľahka a postupne. V prípade odvykania od cigariet vyfajčiť prvý týždeň namiesto 20 len 15, v prípade behania prvé dva týždne behať len okolo domu či v blízkom parku. Na konci každého týždňa sa počas prvých dvoch mesiacov nezabudnite odmeniť, aby vám to vydržalo. Choďte trebárs do kina, kúpte si novú kabelku, tričko na cvičenie alebo šiltovku...

3. Som lepšia ako predtým

Predsavzatia majú v podstate dvojaký cieľ: prestať robiť niečo zlé, alebo sa naopak, naučiť niečomu lepšiemu a osožnejšiemu. Príklady sú jasné: Najčastejšie zlé, čoho sa ľudia chcú zbaviť, je nadváha a fajčenie.

Ako získať zdravé návyky?

Začnite cvičiť, kúpte si kuchársku knihu so zdravými receptmi, ktoré vás zbavia prebytočného tuku, otužujte sa chladnou vodou, ... to všetko vás posunie k niečomu lepšiemu, čo nie na konci, ale už počas cesty samotnej prinesie to najdôležitejšie – pocit, že ste lepšie, ako ste boli včera, pred týždňom, mesiacom, rokom... A pre tento pocit má každé, aj to najmenšie predsavzatie zmysel. Vďaka nemu sa totiž máme radšej.

Tlačiť Diskusia