Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Azet.sk prejdi na

Keď zistíte, čo sa deje v tele po zjedení vajec, prehodnotíte, či si ich dáte: Pravda je iná, než si myslíte

14.01.2016 iš

Možno aj vy riešite dilemu, či si dať vajíčka, alebo nie. Keď si prečítate fakty o tom, čo sa deje s vaším telom po ich konzumácii, budete mať raz a navždy jasno.

Fakty o tom, ako pôsobia vajíčka na vaše telo, vás možno prekvapia. 3 obrázky vo fotogalérii Fakty o tom, ako pôsobia vajíčka na vaše telo, vás možno prekvapia.

Okrem dennej dávky bielkovín v sebe vajcia ukrývajú kopec vecí pre naše zdravie. Sú plné aminokyselín, antioxidantov a železa. Nie je teda dôvod, prečo sa im vyhýbať.

Nakopnite imunitný systém

Jedno či dve vajcia denne výrazne pomáhajú bojovať proti infekciám, vírusom a chorobám. Už v jednom veľkom vajci sa nachádza takmer štvrtina (22 %) odporúčanej dennej dávky selénu, látky, ktorá podporuje imunitný systém. To je dôležité najmä pre deti, ktoré pri nedostatku selénu môžu trpieť ochoreniami srdca, kostí a kĺbov.

Upravte si hladinu cholesterolu

O cholesterole všetci vieme tieto tri fakty:

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

1. vysoký cholesterol je zlý,

2. existuje dobrý a zlý cholesterol,

3. vajcia ho obsahujú veľa.

Doktori a vedci sa vždy zaujímajú najmä o pomer dobrého (HDL) a zlého (LDL) cholesterolu v jednotlivých potravinách. Jedno veľké vajce obsahuje 212 mg cholesterolu, to však neznamená, že dvíha hladinu toho zlého v krvi. Telo si po celý čas svojho fungovania aj samo vytvára cholesterol a podľa najnovších vedeckých poznatkov vajcia práve dostávajú HDL a LDL do správnej rovnováhy. Ako? Látky obsiahnuté vo vajciach zvyšujú množstvo HDL cholesterolu a zároveň znižujú množstvo LDL cholesterolu.

Znížte riziko infarktu

LDL cholesterol sa označuje za zlý preto, lebo jeho častice prenášajú molekuly tuku po krvnom riečišti a tým upchávajú cievy. (Oproti tomu častice HDL cholesterolu môžu práve tieto tukové molekuly zo stien artérií odstraňovať.) No nie všetky častice LDL sú rovnaké – rôzne poddruhy sa líšia najmä veľkosťou. Paradoxne, čím väčšie, tým lepšie. Štúdie ukázali, že čím menšie častice zlého LDL sú, tým sa zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Aj keď do tela s vajíčkami dostaneme aj LDL cholesterol, tento má tendenciu aj malé častice zväčšovať a tým znižovať riziká infarktu.

Doplňte energiu

Už jedno vajce obsahuje okolo 15 % odporúčanej dennej dávky vitamínu B2, inak známeho ako riboflavín. Je to jeden z ôsmych druhov vitamínu B, ktoré pomáhajú telu premieňať jedlo na palivo, ktoré sa mení na energiu.

Zlepšite stav vlasov a pokožky

Vitamíny skupiny B sú tiež dôležité pre zdravie pokožky, vlasov, očí a pečene. Okrem vitamínu B2 vajcia obsahujú aj vitamíny B5 a B12. Tiež napomáhajú správnemu fungovaniu nervového systému.

Ochráňte svoj mozog

Vajcia sú výborné pre mozog. A to najmä vďaka esenciálnej látke menom cholín. Patrí medzi B-vitamíny. Riadi pamäť, ovplyvňuje krvný tlak a hladinu cholesterolu. Je dôležitý pre správnu funkciu pečene a žlčníka.

Zachráňte svoj život

Ľudské telo si dokáže vyprodukovať 11 aminokyselín potrebných pre život. Problém je, že telo ich potrebuje pre svoje správne fungovanie rovných 20. A môžete trikrát hádať, kde sa zvyšných 9 ukrýva. Presne tak, vo vajciach.

Znížte stres a nervozitu

Nedostatok spomínaných 9 aminokyselín môže spôsobovať mentálne problémy. Prečo riskovať, keď konzumácia vajec dokáže zvýšiť hladinu sérotonínu, ktorý telo (a nervy predovšetkým) vo všeobecnosti upokojuje.

A kopec ďalších benefitov

Vajcia obsahujú tiež množstvo vitamínu D, vďaka čomu sú skvele na ochranu zubov a kostí. Ďalej rýchlejšie zasýtia a odďaľujú pocity hladu. No a vďaka tomu pomáhajú pri chudnutí.

PORADNE: Aký bude rok 2014? (6) , zdravie (1) , Zdravie (1) , chudnutie s forskolinom (4) , Zdravie (1)
Tlačiť Diskusia
NEPREHLIADNITE
Vyrobte si vlastné menovky na vianočné darčeky