Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
Azet.sk prejdi na

Prečo nechudnete? Najväčšie diétne mýty, ktorým stále veríme: Čo naozaj funguje, a na čo radšej zabudnúť?

06.02.2016 Casprezeny.sk

Chcete rýchlo schudnúť, ale nedarí sa vám? Ak ste sa rozhodli držať niektorú z týchto diét, radšej by ste si to mali rozmyslieť!

Zredukujte sacharidy a chudnutie bude hračka. Zredukujte sacharidy a chudnutie bude hračka.

Doba je jednoducho taká, všetko chceme hneď, a keď treba, tak aj schudnúť. A to je prvý z veľmi nebezpečných a hlúpych mýtov. Koľko ďalších takýchto mýtov koluje medzi nami? A sú to naozaj nezmysly?

Light diéta

Potraviny s označením "light", čiže ľahké, mávajú zvyčajne znížený obsah tuku alebo cukru a dávajú človeku pocit, že niečo robí pre svoju figúru. Komu sa nechce zásadne meniť jedálniček, ale túži schudnúť, siaha v obchodoch napríklad práve po takýchto výrobkoch. Nič však nie je zadarmo. V takýchto výrobkoch sú totiž cukry nahradzované umelými sladidlami. A vzhľadom k tomu, že tuk funguje ako spojivo a nositeľ chuti, musí byť v light výrobkoch tiež niečím nahradený, najčastejšie škrobom alebo želatínou. Light navyše neznamená, že v potravine nie je vôbec žiadny cukor alebo tuk, sú tam vždy, ale len v menšom množstve.

Čo sa stane: Paradoxne sa pri konzumácii light výrobkov môže energetický príjem ešte zvýšiť, a to vtedy, keď si človek povie, že ľahkých potravín môže zjesť dvakrát toľko než bežných.

Riziko: Keďže nejde o výrazný zásah do jedálnička, nehrozí ani žiadne zdravotné riziko. Môže akurát nastať sklamanie z očakávania, že by light výrobky mali pomôcť schudnúť.

Pokračovanie článku pod reklamou videoreklama

Päť ku dvom

Možno ste už počuli o tomto diétnom režime. Päť dní môžete jesť všetko, dva dni sa strážite - takže 5: 2. Počas dní, kedy sa človek v strave naozaj extrémne obmedzuje, by jeho energetický príjem nemal presiahnuť 500 kcal, čo je zhruba 2100 kJ. Pre predstavu: 100 g pšeničného chleba má 270 kcal, 100 g morčacieho mäsa 120 kcal.

Čo sa stane: Sľubovaný úbytok váhy je zhruba pol kilogramu za deň.

Riziká: Lenže pri nepravidelnom stravovaní sa metabolizmus spomalí. A u ľudí, ktorí k tomu majú predispozíciu, sa vďaka dodržiavaniu takejto diéty môže v dňoch, kedy je povolené normálne stravovanie, rozvinúť nekontrolované prejedanie.

Chudnutie hladovaním

Pôsty a hladovky bývajú odporúčané na očistu organizmu, ale aj na chudnutie. Niektorí ich propagátori dokonca tvrdia, že organizmus začne chudnúť až potom, čo sa od toxínov očistí.

Čo sa stane: Hladovky vedú k rýchlemu vzniku metabolickej úspornosti. Preložené do laického jazyka to znamená, že organizmus bez dostatočného prísunu stravy trpí a to ho núti "prepnúť" na úsporný režim. Všetku prijatú energiu jednoducho začne uchovávať na horšie časy. Pri hladovke sa spočiatku samozrejme chudne, za čo ale môže extrémne nízky príjem sacharidov, ktorý spôsobí odvodnenie organizmu.

Riziká: Priamo drvivý dopad má hladovania na psychiku. Kto to niekedy skúšal, vie, aká ho pri hladovke prepadne únava a podráždenosť. Telo trpí nedostatkom bielkovín, mastných kyselín, minerálnych látok a ďalších dôležitých živín. V čase pôstu sa spomalí činnosť štítnej žľazy a postupne aj celý metabolizmus. Po návrate k normálnej strave potom váha letí rýchlo hore, pretože telo si hneď všetku energiu začne ukladať pre prípad, že by opäť prišli zlé hladné časy.

Paleo diéta

Pozitívnym prvkom Paleo diéty je dôraz na konzumáciu čerstvých a nespracovaných potravín, vyradenie polotovarov, údenín a podpora konzumácie zeleniny a ovocia, orechov a rastlinných olejov. Problém však môže nastať pri konzumácii veľkého množstva mäsa bez ohľadu na jeho tučnosť. Podiel bielkovín na celkovom príjme energie je v Paleo diéte dvojnásobný (35%), ako je odporúčané pre prevenciu civilizačných ochorení. Rovnako človek holdujúci Paleo strave prijíma veľa tukov, hlavne živočíšnych, naopak obmedzuje sacharidy a s nimi aj vlákninu. Mlieko a výrobky z neho diéta úplne nezakazuje, ale ani neodporúča.

Čo sa stane: Pri príjme nadmerného množstva tukov sa chudnúť nedá. Dvojnásobné prekročenie množstvo prijímaných bielkovín takisto nie je ani trochu zdravé, navyše nadmerne zaťažuje obličky. Jedálniček s množstvom bielkovín je prijateľný len pre úplne zdravých ľudí, ktorí veľmi intenzívne športujú, a to minimálne 1,5 hodiny denne po väčšinu dní v týždni, čo je v našej populácii dosť zriedkavý jav.

Riziká: Nadmerné množstvo živočíšnych tukov a bielkovín zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky 2. typu a vysoký obsah tmavého mäsa by mohol zvyšovať rovnako riziko karcinómu hrubého čreva a konečníka. Pôvodná strava lovca-zberača obsahovala podstatne menej červeného mäsa, zato oveľa viac rýb. Väčšina tukov bola z rastlinných semien, nie z mäsa. Je teda zásadný rozdiel medzi pravou Paleo diétou a diétou, ktorá je dnes ako "Paleo" odporúčaná.

 

 

Tlačiť Diskusia