Keď bolí chrbtica

19.03.2007

Dnes už vari niet nikoho, koho by chrbtica nebolela. Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť. Vráti nám to bolesťou. Nespoliehajte sa na pilulky a zmeňte radšej životný štýl.

Čo robíme nesprávne?

Za mnoho problémov s chrbticou si môžeme samy. Najviac ju preťažujeme, ak často ostávame v predklone. Takto väčšinou umývame riad, vysávame, upratujeme či umývame si zuby. Chrbticu systematicky ničíme aj na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, volantom, spíme na preležaných matracoch a prvé signály, ktoré vysiela preťažená chrbtica, ignorujeme. Priznajme si, že boľavý chrbát dlho neberieme vážne, hlceme tabletky, čím sa bolesť utíši, utlmí, ale podstata problému zostáva. Rozbehový čas, v ktorom poruchy vznikajú a rozvíjajú sa, trvá spravidla dlho. Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť.

K akému lekárovi?

Lekárov, ktorí majú do činenia s liečbou bolestí chrbta, je viacero: môže vám pomôcť aj všeobecný lekár, neurológ, ortopéd, rehabilitačný lekár či fyzioterapeut alebo v krajnom prípade neurochirurg, ak treba operovať. Každý vidí chrbticu inak a môže ponúknuť niečo iné.

Ako spať a sedieť?

Spať by ste mali na rovnom, pevnom matraci skrútení do klbka s poduškou vklinenou medzi kolená. Sedávať by ste mali na kľakačke či na stoličke podopierajúcej dolnú oblasť chrbta alebo na fitlopte.

Správne držanie tela je umenie

Aj drina. Ovláda ho málokto a nie je to žiadna novinka. Nesprávne držanie tela vidno napríklad aj na soške moravianskej Venuše. Zakrivenia jej chrbtice a následné deformácie ukazujú, že vtedy trpeli rovnakými chorobami ako dnešní Európania.

Pozor na chiropraktikov!

Ak máte zablokovanú chrbticu, skúsený lekár sa môže pokúsiť o ručné odblokovanie chrbtice prudkým ťahom. Ide o techniku, ktorá sa vyučuje v špeciálnom kurze, človek však musí presne vedieť, kedy a ako zatiahnuť. Inak by mohol skôr uškodiť, než pomôcť. V žiadnom prípade však nedajte svoju chrbticu do rúk liečiteľa-chiropraktika, varujú odborníci.

Problémom sa dá predísť

Pri bolestiach chrbta sú ľudia ochotní sľubovať, že budú pravidelne cvičiť. Na svoje sľuby zabudnú v to ráno, keď sa prebudia, vstanú a nič ich nebolí. Je to však časovaná bomba, ktorá opäť vybuchne, keď to najmenej čakajú.

Pritom sa stačí pod dohľadom skúsenej rehabilitačnej sestry alebo fyzioterapeutky naučiť päť-šesť cvikov, ktoré vám ušije na mieru. Ak totiž robíte nejaký cvik nesprávne, nemá účinok.

Nestojí to ani veľa času, ani námahy. Stačí dokonca desať minút cvičenia denne. Chrbticu treba precvičovať každý deň – tak ako si čistíme zuby.

Vedeli ste, že...
Naša chrbtica je stavaná veľmi dômyselne. V podstate by mohla bez problémov uniesť okolo 1,5 tony záťaže, čo je jedno malé auto.

Čo robiť pri bolestiach?

1. Užite odporúčanú dávku acylpyrínu alebo paralen.
2. Ľahnite si na tvrdú podložku a posteľ, a to buď na chrbát, alebo v takej polohe, ktorá je pre vás najbezbolestnejšia, a oddychujte, kým sa bolesť nezmierni.
Vstávajte iba v najnevyhnutnejších prípadoch.
3. Na boľavú oblasť si priložte dobre obalenú fľašu s horúcou vodou. Ak sa bude bolesť zhoršovať, alebo sa váš stav do 24 hodín nezlepší, poraďte sa so svojím lekárom, ktorý vás pošle k špecialistovi.
4. Ak vás trápia akékoľvek bolesti v oblasti chrbta, ktoré neustúpia ani po dvanásťhodinovom oddychu, poraďte sa s lekárom. Ak sa k nim pridruží neschopnosť ovládať močový mechúr alebo vyprázdňovanie čriev, slabosť, tŕpnutie alebo pálenie v horných či dolných končatinách, ihneď zavolajte lekára.

Štyri najhoršie veci


1. Jednostranná záťaž
Stereotypná poloha je rovnako nebezpečná ako ťažká fyzická práca. Predavačka sediaca pri pokladnici, ktorá sa otáča stále na jednu stranu, si dlhodobo preťažuje a poškodzuje chrbticu. Ak máte počítač na písacom stole vľavo alebo vpravo, potom si namáhate krčnú chrbticu. Nosíte kabelku stále na jednom pleci, varíte a žehlíte v predklone? Potom si neustále jednostranne namáhate chrbticu.

2. Nečinnosť a nárazová záťaž
Dlhodobé leňošenie a potom zrazu eufória cvičenia nás môžu doviesť na pohotovosť s krutými bolesťami. Nárazové cvičenia vo fitnescentre, aerobik, tenis či squash, ale aj rýľovanie v záhradke počas víkendu po niekoľkomesačnej prestávke môžu spôsobiť mnohopočetné funkčné poruchy chrbtice.

3. Kilá navyše
Chrbtici škodí aj obezita – tuk navyše zaťažuje nielen veľké kĺby, ale aj chrbticu. Je to, akoby človek celý život nosil ťažký batoh, a to ešte nesprávne zbalený.

4. Prudké otočenie
Nebezpečné pre chrbticu sú aj prudké rotačné pohyby, pri ktorých často dochádza k zaseknutiu drobných medzistavcových kĺbov. Lekári upozorňujú, že tieto príhody väčšinou postihnú práve vystresovaných a úzkostlivých ľudí.

Štyri najlepšie veci

1. dobrý pohyb: joga, taiči, Pilates,
2. vhodná stolička a posteľ,
3. správne držanie tela,
4. masáž, najmä energetická masáž šiatsu, akupresúra

Tlačiť