Zdravé trávenie

05.01.2009

Zápcha, žalúdočné problémy, nadúvanie, hnačka, nadmerná tvorba vetrov. To sú „maličkosti“, ktoré nám vedia riadne znepríjemniť život a môžu spôsobiť veľké zdravotné problémy. Má ich každý tretí človek a trápi stále mladšie ročníky.

Ako zistíme, že naše trávenie je úplne v poriadku? Trávenie by predovšetkým nemalo bolieť. Platí, že najlepšie nám trávi, keď o tom ani nevieme. To znamená, že proces trávenia prebieha bez bolesti, úplne bez zvukov, žiadne škŕkanie, žblnkanie, bublanie. Zdravé trávenie musí prebiehať tak, že si ho človek neuvedomuje. Nadmerné tvorenie črevných plynov, nadúvanie, ale aj hnačka a zápcha občas potrápia každého z nás. Kedy ide o problém? Ak tieto problémy znižujú váš životný komfort alebo sa často opakujú, treba navštíviť lekára. Dôvodom na urýchlenú návštevu lekára je, ak sa pri vyprázdňovaní objaví krv alebo hlien, prípadne horúčka. To už by mohli byť príznaky závažného ochorenia, napríklad rakoviny hrubého čreva. Prečo vlastne vznikajú problémy s trávením? Trávenie je nezávislý proces, ktorý sa za normálnych okolností reguluje sám a človek ho neovplyvňuje. Dnes však ľudia zásady zdravého a pravidelného stravovania väčšinou nedodržiavajú, činnosť tráviaceho traktu si rozladia a nastupujú takzvané funkčné poruchy trávenia, ktorými už trpí takmer tretina populácie, dokonca v mladom veku. Aké sú najčastejšie problémy s trávením? Sú to rôzne pocity ťažoby, plnosti, podráždené črevá alebo žalúdok. Ľudia, ktorí nimi trpia, nie sú chorí, ale znižujú im kvalitu života a negatívne im vplývajú na psychiku. Jediným riešením je pravidelné stravovanie, vyhýbanie sa stresu, zmiernenie pracovného tempa, konzumácia nedráždivých potravín. Prečo sa stále zdôrazňuje, že jedlo treba dokonale požuť? O čo viac zapracujú naše zuby a sliny, o to menej sa bude namáhať žalúdok a vyhne sa tak napríklad rôznym problémom s premiešaním a vyprázdňovaním. Čo by sme mali jesť, aby sme si nerozladili trávenie? V každom prípade to, o čom vieme, že nám neškodí. Zdravý človek môže jesť všetko, ale nie jednostranne a nárazovo. Čím si najviac ubližujeme? Hltaním v strese. Na jedenie aj trávenie si treba nájsť dosť času. V strese sú črevá stiahnuté, tráviaci trakt je nedokrvený Mnoho ľudí trápi meteorizmus, nafukovanie. Prečo? Pri nafukovaní a plynatosti je v čreve narušená prirodzená rovnováha medzi acidofilnými a kvasnými baktériami, ktoré tvoria plyny. Vtedy je vhodné podstatne obmedziť príjem cukru a zvýšiť príjem vlákniny, aby organizmus potravu rýchlejšie vylúčil. Zvýšiť treba aj príjem probiotických kultúr, dodržiavať pitný režim a dostatočne sa hýbať. Kedy treba vyhľadať lekára? Ak sa bolesť brucha vyskytne jednorazovo, napríklad v spojení s virózou alebo po konzumácii ťažšej potraviny, na ktorú organizmus nie je zvyknutý, za problém to považovať nemusíme. Ak sa však ťažkosti pri trávení vracajú opakovane a bez konkrétneho dôvodu, mení sa intenzita a charakter bolesti, je potrebné navštíviť odborníka. 3 x 10 dobrých rád Páli vás záha?
1. Jedzte pomaly a vyhýbajte sa stresu.
2. Vyhýbajte sa jedeniu 2 až 3 hodiny pred spaním.
3. Obmedzte príjem korenistých jedál.
4. Obmedzte príjem vyprážaných a mastných jedál.
5. Obmedzte príjem veľmi kyslých potravín a nápojov (citrusy a výrobky z paradajok).
6. Obmedzte pitie nápojov s kofeínom, bublinkami a čokolády.
7. Obmedzte príjem alkoholických nápojov.
8. Jedzte menej, ale častejšie.
9. Schudnite, ak máte nadmernú hmotnosť.
10. Vytvorte si záznamník pálenia záhy, kde si treba zaznačiť, čo vám ju spôsobuje.

Nadúva vás?
1. Obmedzte príjem plyn produkujúcich potravín, ako sú kapusta, fazuľa, ružičkový kel.
2. Obmedzte príjem plyn produkujúcich nápojov, najmä s obsahom oxidu uhličitého.
3. Vlákninu treba postupne pridávať do stravy, kým si telo nezvykne.
4. Konzumujte denne probiotiká.
5. Uprednostnite ryžu pred zemiakmi.
6. Obmedzte príjem cukrov z alkoholu, ako je napr. sorbitol.
7. Obmedzte príjem vyprážaných a mastných jedál.
8. Vyhýbajte sa prejedaniu.
9. Jedzte pomaly, žujte dôsledne.
10. Dosiahnite ideálnu telesnú hmotnosť.

Máte zápchu?
1. Vyskúšajte čaj z koreňa šťaveľa, ktorý pôsobí ako prírodné preháňadlo.
2. Jedzte dostatok vlákniny, denne by to malo byť 25 až 30 gramov.
3. Stačí, ak si okrem bežných potravín dáte na raňajky misku ovsených vločiek, na desiatu jablko a na večeru varenú kukuricu plus jednu mrkvu.
4. Proti zápche môžu zabrať aj sušené marhule a slivky, veľmi dobré sú aj jablká a nie veľmi zrelé banány.
5. Na črevá priaznivo pôsobia živé jogurty a surová kyslá kapusta.
6. Kopcovú čajovú lyžičku ľanových semienok nechajte niekoľko hodín postáť v pohári vody a potom ich spolu s vodou vypite. Užívajte 2- až 3-krát denne.
7. Výborné sú aj prírodné šťavy zo zeleniny (kel, špenát) a ovocia (hrozno, červený melón, papája).
8. Vyskúšajte šťavu z dvoch mrkiev, polovice jablka a hrste žeruchy.
9. Nikdy nepotláčajte nutkanie na stolicu.
10. Každý deň si doprajte aspoň 30 minút pohybu, patrí sem aj bežná chôdza, dobiehanie na autobus, prechádzka so psom. Korenie na podporu trávenia Pri problémoch so žlčníkom či pri ťažkostiach s trávením používajte v kuchyni koreniny, ktoré podporujú trávenie a vylučovanie žlče. Medzi ne patrí napríklad mletá kurkuma. Užívajte preventívne 3x denne pol gramu (na koniec noža) po jedle a zapite štvrť litrom teplej vody. Ubráňte sa záškodníkom Ak chcete svoju črevnú flóru udržať v ideálnom stave, vyhýbajte sa potravinám, ktoré ju narúšajú. Sú to najmä údeniny, majonézy, veľa soli, veľa bielkovín, tučné syry, niektoré vaječné výrobky a ocot. Rovnako aj stres veľmi rýchlo mení črevnú flóru.

Tlačiť