Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Ako bojovať s chudokrvnosťou

11.06.2009 , Eva Hrdinová

Naše babičky mali tip, ktorý je dodnes neprekonaný. Najlepší liek na chudokrvnosť je čerstvá šťava z červenej repy.

Ilustračné foto Ilustračné foto

Vypiť treba denne pol litra šťavy, aby vám lepšie chutila, odšťavte si ju s mrkvou alebo jablkami. Stopercentnú čerstvú cviklovú šťavu bez cukru a konzervantov dostať už aj v obchodoch.

Kde nájdete železo?

Celozrnné výrobky

Dostatok železa obsahujú aj celozrnné výrobky a výrobky zo sójovej múky, cereálne výrobky, lúpané proso, ovsené vločky, strukoviny, pololúpaná alebo nelúpaná ryža.

Zelenina

Najviac železa má červená zelenina, ako je cvikla, paradajky, červená kapusta. Nezanevrite ani na špenát, cibuľu a pór, žihľavový a šípkový čaj, zelenú listovú zeleninu.

Strukoviny

Aj prísun strukovín vám pomôže: je to hlavne šošovica a biela fazuľa.

Ovocie

Jahody a hlavne marhule sa považujú za vynikajúce pri regenerácii hemoglobínu. Vhodné na dennú konzumáciu sú čerstvé alebo aj sušené a opätovne namočené. Jablká a ostružiny sú tiež ideálne. Vhodné je aj sušené ovocie, najmä marhule a slivky, jablká, pomaranče, jahody a ostružiny.

Bylinky

Pažítka a petržlenová vňať majú veľmi vysoký obsah železa.

Orechy a semená

Vysoký obsah železa má napríklad sezam, slnečnicové a tekvicové semená, skoro všetky druhy orechov. Stačí 15 malých orieškov alebo 8 až 10 veľkých. Najmä mandle, para orechy a pistácie sú vhodné pri anémii. Semená tekvice a sezamu by vo vašom jedálnom lístku nemali chýbať.

Protianemické jedlá

Pšenové knedličky s makom a medom, slivkový kompót, cereálne výrobky so sušeným ovocím, lieskovcami a pomarančovou šťavou, pórové rizoto s petržlenovou vňaťou, hlávkový šalát s citrónovým nálevom, varený cícer, podusené špenátové listy s citrónom, nové zemiaky, cez noc namočené ovsené vločky so strúhaným jablkom, orechmi, pomarančovou šťavou a jahodami.

Vnútornosti radšej nie

Všeobecne stále pretrváva dojem, že v živočíšnych produktoch je vyšší obsah železa a vstrebateľnosť z mäsa je omnoho väčšia ako zo zeleniny. Väčšina lekárov preto odporúča pacientom pri anémii zapríčinenej nedostatkom železa jesť viac mäsa a najmä vnútorností. Lenže čo ak mäso nejete a pečeň nemôžete ani vidieť? Ak potrebujete ešte jeden argument, prečo dať prednosť zelenine, semiačkam a orechom pred mäsom a vnútornosťami, odpoveď je jednoduchá. Lebo mäso a vnútornosti majú vysoký obsah cholesterolu, nasýtených tukov a iných škodlivín a toxických látok, ako je PCB či ťažké kovy.

Zeleninu povarte

Nedávny výskum v USA ukázal, že varenie rôznych potravín môže ovplyvniť vstrebávanie železa, ktoré obsahujú. Dobrá správa je, že vo väčšine prípadov varenie a dusenie zvyšujú využiteľnosť železa zo zeleniny. V niektorých prípadoch dokonca veľmi výrazne. Napríklad vstrebateľnosť železa zo surovej brokolice je len šesť percent, ale už po slabom uvarení sa do našej krvi z brokolice dostane až 30 percent jej železa. Ovocie, s výnimkou broskýň, takéto vlastnosti nemá. Ak do jedla pridáte kyselinu askorbovú, jablčnú, octovú, hroznovú alebo citrónovú, vstrebateľnosť železa sa môže zvýšiť 4- až 5-krát.

Káva a čierny čaj to brzdia

Ak napríklad zjete jedlo s vysokým obsahom železa, nemali by ste si vzápätí dopriať kávu či čierny čaj, neodporúča sa ani mlieko. Vyhýbať sa im, samozrejme, nemusíte, len treba zachovať väčší časový odstup. Aj konzumácia sladkostí môže viesť k zhoršenému vstrebávaniu železa.

Tlačiť Diskusia (2)
Čas pre ženy>Zdravá a štíhla>Zdravie>Ako bojovať s chudokrvnosťou
Vyrobte si vlastné menovky na vianočné darčeky