Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

40 skvelých rád, ako prežiť jesenné depresie

05.10.2010 , Zlatica Beňová, Nový čas Zdravie

Dobrá nálada priaznivo vplýva na naše zdravie, posilňuje imunitný systém, pozitívne naladený človek je viac sympatickejší, každý je rád v jeho prítomnosti.

Nepripusťte si negatívne myšlienky, tešte sa z maličkostí. Nepripusťte si negatívne myšlienky, tešte sa z maličkostí.

Vytiahnite zbrane proti zlej nálade!

Ráno vás nahneval potomok či partner, zmeškali ste autobus do práce, ostriekalo vás auto bezohľadného vodiča, ukradli vám peňaženku, odtiahli vám auto, stále prší, nedarí sa vám dokončiť pracovné zadanie... Vždy  sa nájde dostatok  dôvodov, prečo nemáte práve dobrú náladu. Snažte sa tomu vyhnúť, pretože je to spojené s viacerými rizikami: znižuje sa koncentrácia, schopnosť sústrediť sa, vznikajú problémy so spánkom, stratou sexuálnej energie, chuťou do jedla. Často sa vyskytujú pocity úzkosti, únava, podráždenosť, bolesti hlavy a zvyšuje sa náchylnosť na infekcie... Dlhodobo zlá nálada môže viesť k depresii, a to si už vyžaduje návštevu psychiatra.

Chémia dobrej nálady

Serotonín a dopamín - tak sa nazývajú kľúčové látky podporujúce dobrú náladu a vyvolávajúce pocit radosti. Z dlhodobého hľadiska je pre udržanie dobrej nálady dôležitá dostatočná tvorba serotonínu v mozgu. Nedostatok tejto látky spôsobuje depresiu, podráždenosť, poruchy spánku.

Okamžitý pozitívny účinok na našu náladu majú endorfíny. Okrem toho tlmia bolesť. Uvoľňujú sa pri fyzickej aktivite alebo aj stave ohrozenia. Náladu ovplyvňuje aj ďalšia látka - dopamín, ale aj drogy, nikotín, alkohol.           Tie sa však v tele správajú ako podvodníci, pretože mozog nútia regovať na falošné pocity. Telo ich v prvej chvíli nerozpozná. Rozdiel sa prejaví až neskôr s vedľajšími účinkami a vznikom závislosti.

Jednoduché zbrane proti zlej nálade

1. Pohyb. Je osvedčenou zbraňou proti negatívnej nálade a pocitom. Je na vás, či dáte prednosť joge, tancu alebo energickému spinningu, telesná aktivita je v každom prípade prospešná nielen pre telo, ale i pre psychiku. Pohyb  dokáže  ovplyvniť naše pocity pozitívnym spôsobom, keďže sa pri ňom tvoria endorfíny, ktoré označujeme aj ako hormóny šťastia. Ak sa vás drží zlá nálada, skúste napríklad aj prechádzku. Uvidíte, že sa budete cítiť lepšie a navyše urobíte niečo aj pre svoje zdravie.

Ilustračné foto Ilustračné foto

2. Hudba. Väčšina ľudí má pozitívny vzťah k hudbe. Každý štýl hudby má dôležitý vplyv na ľudskú psychiku. Ak prekonávate zložité obdobie, pustite si obľúbenú  pieseň a nechajte na seba pôsobiť silu tónov. Mnohým ľuďom hudba pomáha  zlepšovať náladu, pretože v nich vyvoláva príjemné pocity a prináša  uvoľnenie či dodáva potrebnú energiu.

3. Čokoláda a kakao. Čokoláda a kakao obsahuje rovnaký hormón, ktorý účinkuje, ako keď sme zaľúbení. Po nich sa nálada zlepšuje, netreba to však preháňať, pretože ručička na váhe sa môže posúvať smerom hore. A nadváha nepridá na dobrej nálade.

4. Pšeničné klíčky. Obsahujú veľa substancií, ktoré spôsobujú dobrú náladu. Z obilnín je najúčinnejší ovos. Zistilo sa, že batoľatá, ktoré jedávajú ovsenú kašu,  sú veľmi spokojné a  šťastné. Aj kone lepšie cválajú, keď sa nasýtia ovsom. Podobné účinky majú aj ostatné druhy obilia.

5. Zaujímavá činnosť. Hormóny šťastia sa do organizmu vyplavujú aj vtedy, ak sa sústredíte na nejakú zaujímavú činnosť.

6. Svetlo. Nezdržujte sa príliš v tme. Dlhodobý pobyt v tme alebo v zle osvetlenej miestnosti môže spôsobovať úzkostné stavy, zlú náladu. Svetlo a slnko rozhodne prispievajú k duševnej harmónii.

7. Nebuďte  sami. Keď máte zlý deň a vaša nálada je na bode mrazu,  neostávajte sami, ale vyrazte do spoločnosti. Posedenie s priateľmi a  ľuďmi, ktorých máte radi, vám môžu veľmi  pomôcť prekonať nepríjemnú  náladu a osviežiť ducha.

8. Vyhýbajte sa mastným a ťažkým jedlám. Priveľa tuku zaťažuje trávenie a ovplyvňuje aj psychiku. Ak sa chcete dostať zo zlej nálady, preorientujte sa na  celozrnné potraviny, jedzte viac čerstvej zeleniny a ovocia, pridajte orechy či klíčky. Tieto potraviny obsahujú látky stimulujúce nervovú  sústavu, a preto vám môžu pomôcť prekonať negatívne pocity a nálady.

9. Vylúčte alkohol a kofeín. Alkohol obmedzuje  schopnosť pečene odstrániť z tela toxické látky vylučované pri strese, ktoré krvou putujú po celom tele. Kofeín spôsobuje zvýšenie adrenalínu v krvi, a tým aj nárast stresu. Veľká konzumácia kofeínu - či už v káve, čaji, čokoláde, alebo kolách má rovnaké účinky ako dlhodobý stres.

10. Menej soľte a koreňte. Slané jedlá zvyšujú krvný tlak, viažu vodu v tele, zvyšujú hmotnosť. Korenené jedlá majú neblahý vplyv na žalúdok a jeho steny.

Ilustračné foto Ilustračné foto

11. Meditujte. Meditácia  patrí  tiež medzi veľmi účinné zbrane proti zlej nálade a ľudia,  ktorí ju pravidelne praktizujú, sú zväčša aj vyrovnanejší, pokojnejší a  ľahšie zvládajú každodenné problémy. Pohodlne si sadnite alebo ľahnite, predstavte si miesto, kde máte pocit tepla a cítite sa príjemne a uvoľnene. Predstavujte si všetky farby, zvuky a vône.

12. Bojujte. Zlej nálade sa niekedy vyhnúť nedá, no treba proti nej včas bojovať všetkými možnými prostriedkami. Vyhnete sa tak možno skutočnej depresii, ktorá v súčasnosti postihuje stále viac ľudí a vyžaduje si už pomoc odborníka a  dlhodobejšiu liečbu.

13. Vykričte sa. Nijaká dobrá nálada nevydrží naveky. Niekedy sú obdobia, keď nemusíte byť za každých okolností slušní a dobrí. Negatívnu energiu môžete vypustiť aj tak, že sa poriadne vykričíte. A nemusí to byť len nepríjemná suseda alebo partner. Príroda poskytuje dostatok priestoru na uvoľnenie emócií. Ak budete problémy dusiť v sebe, môžete si privodiť vážne ochorenie.

14. Preč so starosťami. Nepripusťte si negatívne myšlienky. Niekedy aj to zlé, čo sa vám deje, môže sa neskôr ukázať, ako dobré. Veľmi to oslobodzuje a otvára prístup  k vnútornej sile, s ktorej pomocou dokážete zvládať problémy. Starosti,  naopak, túto energiu blokujú.

15. Analyzujte prežitý deň. Každý večer pred spaním si pred očami premietnite  ešte raz deň, ktorý ste práve prežili. Nepríjemné udalosti neprežívajte, skúste  myslieť na niečo pekné a príjemné. S touto spomienkou potom zaspávajte.

16. Usmernite myslenie. Nasmerujte si myšlienky na radostné záležitosti a  neklaďte dôraz na zložité veci. Je podivuhodné, koľko pekného sa počas jedného dňa stane a ako málo pozornosti  tomu venujeme.

17. Myslite pozitívne. Ako myslíme, tak vnímame svet. Jednému spôsobuje bubnovanie  dažďových kvapiek na oblok hotové utrpenie, iný sa teší  na príjemné hodiny strávené pri čaji a dobrej knihe. Niekoho nová úloha  načisto vystresuje a  druhý takúto výzvu miluje a doslova rozkvitá.

18. Verte si. Zlepšenie sebavedomia má mnohé prínosy v pracovnom, spoločenskom aj osobnom živote. Pokúste sa rozvíjať svoje schopnosti a nadanie, radujte sa zo svojich dobrých výkonov.

Ilustračné foto Ilustračné foto

19. Vône a bylinky. Dušu utešia vôňa ruže, vanilky, santalového dreva, jazmínu. Napätie uvoľňujú a povzbudzujú bazalka, materina dúška, levanduľa, šalvia, škorica. Všeobecne povzbudzujú a rozveseľujú citrón, grapefruit, mandarínka, pomaranč,  listy černice, púpava. Vzpružujú  a dodávajú odvahu céder,  sedmokráska, žihľava.

20. Snažte sa byť každý deň v pohode. Váš životný pocit viac ako  vzhľad ovplyvňuje vzťah, ktorý máte  k sebe. Pre vonkajšiu krásu i pre vyžarovanie vašej osobnosti je dôležité, aby  ste si sami seba vážili a dávali na seba pozor.

21. Netrápiť sa pre nepodstatné veci. Prevezmite zodpovednosť za seba. Splňte si  svoje želania, nečakajte, kým to urobí niekto iný. Zodpovednosť za vlastné šťastie máte vo svojich rukách.

22. Esenciálne mastné kyseliny. Získavajú sa z potravy a hrajú dôležitú úlohu pri tvorbe zdravých buniek a nervového tkaniva. Skupina s názvom omega-3 mastné kyseliny pomáha pri regulácii hormónov a chemických látok v mozgu, ktoré ovplyvňujú náladu a pomáhajú redukovať príznaky depresie. Hladinu kyselín EMK môžete zvýšiť príjmom olivového oleja, vlašských orechov, rýb (losos, makrela).

23. Pravidelne sa stravujte. Vyberte si jedlá, ktoré máte radi, dbajte na to, aby obsahovali veľa zeleniny, ovocia, chleba, cestovín, ryže, zemiakov. Konzumujte malé porcie.

24. Ľubovník bodkovaný. Je obľúbená liečivá rastlina, ktorá sa používa na ľahké formy depresie. Pravidelné pitie čaju alebo užívanie doplnkov výživy má  podobný účinok ako niektoré syntetické antidepresíva na predpis.

25. Vyhýbajte sa stresu. Čas si zorganizujte a zoraďte podľa dôležitosti. Ak môžete, menej dôležité stretnutia radšej odložte, alebo nimi poverte niekoho iného. Racionálne zhodnoťte prácu, ktorú musíte urobiť, zamerajte sa na podstatné úlohy a odložte menej dôležité činnosti.

26. Nepotláčajte problémy. Ak sa o svoje pocity a emócie podelíte s príbuznými alebo blízkymi priateľmi, určite pocítite úľavu. Rozprávanie o vlastných problémoch nie je prejavom slabosti.

27. Zhlboka dýchajte. Ak sa často cítite napätí, vyskúšajte cvičenia hlbokého dýchania a relaxačné metódy. Pohodlne si sadnite alebo ľahnite. Jednu ruku položte na hrudník a druhú na brucho. Pomaly dýchajte nosom, zadržte na chvíľu dych a pomaly vydýchnite. Pokúste sa používať brušné svalstvo tak, aby sa spodná ruka dvíhala viac ako horná.

Ilustračné foto Ilustračné foto

28. Kvalitný spánok. Spánok je dôležitý pre duševné funkcie, napríklad pre pamäť a učenie. Odborníci dospeli k záveru,  že spánok má výrazný vplyv na to, ako bude  mozog fungovať. Nedostatok výrazne zhoršuje kvalitu života, dokonca sa podľa vedcov spája so skorším úmrtím.

29. Chodievajte často von. Zostaňte vonku aj v zimných dňoch čo najdlhšie. Napriek pochmúrnym a zamračeným dňom vystaviť sa prirodzenému svetlu môže byť veľmi užitočné.

30. Vytvorte si príjemnejšie prostredie. Upracte si v kancelárii stôl, roztrieďte si dokumenty, zlepšite osvetlenie. Kúpte si domov niečo, čo vám osvieži byt, niekedy stačí aj kytička čerstvých kvetov, pekný obrus alebo vkusný doplnok.

Ilustračné foto Ilustračné foto

31. Urobte dobrý skutok. Vytrieďte oblečenie z vášho šatníka a odneste ho charite, pomôžte babičke do autobusu, prípadne jej odneste nákup, prispejte finančnou sumou.

32. Neodkladajte nepríjemné veci. Odpovedzte na dlho odkladaný e-mail, dohovorte si konečne kontrolu u zubára a zbavte sa nepríjemných úloh, ktoré nad vami visia ako Damoklov meč. Vyhnete sa tak stresu a nepríjemného pocitu z dlhodobo odkladaných záležitostí.

33. Vytvorte si niečo, na čo sa môžete tešiť. Plán na víkend s jazdou na koni, víkendový relaxačný pobyt, choďte s kamarátkami tancovať. Zábava v kolektíve vám môže poriadne zdvihnúť náladu.

34. Netrápte sa minulosťou. Odpusťte sami sebe aj ostatným. Možno to znie príliš duchovne, ale robíte to pre seba. Minulosť už nezmeníte, tak sa ňou už netrápte. A keď niekomu odpustíte, zbavíte sa negatívnych myšlienok, ktoré nosíte v hlave zbytočne.

35. Prestavte nábytok. Hovorí sa, že ak potrebujete  duševnú očistu a nový poriadok v živote,  oplatí sa prestavba nábytku. Kým budete presúvať stolíky, komody a  uvažovať nad novým usporiadaním obrázkov na stene, výborne zrelaxujete,  vypnete a podvedome si usporiadate myšlienky.

36. Urobte si poriadok v šatníku. Preberte oblečenie, určite nájdete v šatníku viac kúskov, ktoré ste na sebe nemali viac ako rok. Urobíte si poriadok, zamestnáte myseľ, odbúrate stres a budete mať skvelý pocit .

37. Prečítajte si obľúbenú knihu ešte raz. Máte ju v knižnici a už sa ju hanbíte zobrať do rúk? Nič to. Vždy vás predsa naladila na lepšie myšlienky, možno vás aj rozosmiala, tak sa do nej zahĺbte znova. Môžete ju čítať v parku alebo na balkóne so šálkou dobrého čaju.

38. Vyhýbajte sa ľuďom, čo vám znepríjemňujú život. Môžu vás zbytočne oberať o energiu, pretože vám spôsobujú nepríjemné situácie. Jednoduchá rada - obmedzte kontakt s nimi na minimum.

39. Obklopte sa veselými farbami. Teplé pekné farby zlepšujú náladu - platí to nielen o zariadení, ale aj o oblečení. Medzi osviežujúce a povzbudzujúce, ale  pritom optimistické, patria všetky odtiene žltej. Červená pôsobí silne povzbudivo, energicky,  ale môže zvýšiť  agresivitu, zelená upokojuje a uceľuje myseľ, hnedá symbolizuje zem, dodáva pocit tepla a domova.

40. Určte si cieľ. Rozhodne  si uvedomte, čo vlastne od života  chcete a očakávate. Napíšte si to a držte sa toho. To, že máte vo vašom živote jasný cieľ,  vám dodá energiu a určí smer, akým máte kráčať. Ak sa  vám  konečne podarí zhodiť tých 20 kilogramov, alebo ak konečne splatíte hypotéku,  budete mať zo seba úžasný pocit.

Nový Čas Zdravie Nový Čas Zdravie

Viac zaujímavých článkov nájdete v prílohe Nový Čas Zdravie, každý piatok v denníku Nový Čas!

Tlačiť Diskusia
Čas pre ženy>Zdravá a štíhla>Zdravie>40 skvelých rád, ako prežiť jesenné depresie
Vyrobte si vlastné menovky na vianočné darčeky