Ochabnuté panvové dno: Nedajte šancu inkontinencii

15.06.2012 , Nový Čas pre ženy, kad

Snažíte sa dlhšie o dieťa a nič? Máte problém s únikom moču? Ste nespokojné pri sexe? Váš problém môže mať menovateľa ochabnuté svaly panvového dna.

Cviky na ochabnuté panvové dno sa dajú precvičovať prakticky neustále. Cviky na ochabnuté panvové dno sa dajú precvičovať prakticky neustále.

Viete, že ázijské ženy, ktoré tak obdivujú turisti z Európy, majú vďaka dennodennej intímnej gymnastike silné, vypracované svalstvo panvového dna, tzv. svaly lásky, a takmer vôbec netrpia inkontinenciou? Pravidelne ich totiž posilňujú. Zdravé panvové dno je veľmi dôležité vo všetkých štádiách života ženy. Podľa štatistky má každá štvrtá či tretia žena na Slovensku oslabené svaly panvového dna a nemusí o tom ani vedieť. Výsledkom môže byť neplodnosť, bolestivá menštruácia či inkontinencia, teda únik moču.

Hanbíme sa, neriešime ju

Inkontinencia moču postihuje po 18. roku života približne štvrtinu ženskej populácie. „Jej vysoký výskyt súvisí predovšetkým s materstvom a najmä prirodzeným pôrodom. Počas pôrodu totiž nezriedka dochádza k poškodeniu väzivovosvalového aparátu panvového dna, ktorý spolu so svalstvom močovej trubice zabezpečuje u žien udržanie moču,“ vysvetľuje profesor Ladislav Valanský, prednosta Urologickej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach. Mnohé ženy, žiaľ, akceptovali inkontinenciu ako bežnú súčasť svojho života. Hanbia sa s ňou zájsť k lekárovi a najmä tie staršie ticho trpia, nechodia medzi ľudí. Existujú však techniky a prostriedky, ako oslabiť jej prejavy – ide o posilňovanie svalstva panvového dna. Ideálne je naučiť sa ich v spolupráci s fyzioterapeutom, ale niektoré zvládnete aj bez neho. Napríklad jednoduché Kegelove cviky.

Diskrétny tréning zlepšuje aj sex

O cvičeniach, ktoré posilňujú svaly v okolí vagíny, hovorí už Kámasútra. Ich cieľ je nielen terapeutický, ale aj erotický, počas pohlavného styku výrazne zlepšuje milostné prežívanie. Tzv. Kegelove cviky s vagínou možno robiť kedykoľvek, kdekoľvek a celkom diskrétne. Americký gynekológ Arnold Kegel v 20. storočí znovuobjavil účinnosť opakovaných zovretí svalov pošvy. Mnohé jeho pacientky, ktoré takto cvičili, sa omnoho rýchlejšie zotavili po pôrode, ale aj tie, ktoré trpeli inkontinenciou, sa buď vyliečili, alebo do veľkej miery zmiernili svoj problém. Kegelove cviky zároveň skvalitňujú sexuálny život a niektoré ženy vďaka nim konečne prežili orgazmus.

Cvičte kdekoľvek, aj počas porady

Odborníci odporúčajú, aby aj zdravá žena, ktorá inak nemá nijaké problémy, urobila denne 100 pošvových zovretí, 50 napríklad ráno a druhú polovicu večer pred spaním. Aktivovať zvierač vagíny možno v sekundových intervaloch nielen na počty stisnutí, ale skúšať treba aj vytrvalostné zovretie, udržte ho napríklad jednu minútu. Cvičiť možno posediačky, poležiačky, na boku i pri roznožení. Pri každej polohe sa aktivujú iné svaly panvového dna. Tieto cviky odporúčajú gynekológovia nielen ženám, ale aj pánom na zlepšenie ich sexuálnej aktivity. Naozaj sa dajú robiť hocikedy a hocikde.

3 tipy, ako trénovať

■ Pri močení sa pokúšajte čo najčastejšie prerušiť prúd močenia.
■ Aktivujte zvierač vagíny – urobte denne sto zovretí.
■ Skúste aj vytrvalostné zovretie – udržte ho napríklad jednu minútu.

Ďalšie špeciálne cviky na posilnenie panvového dna nájdete tu »

Pelvictoner: Intímny posilňovač!

Vyzerá síce ako nejaká erotická vecička, ale je to zdravotnícka, vraj mimoriadne účinná pomôcka, ktorú dôverne poznajú ženy v Amerike aj inde. Je vhodná pre ženy v každom veku, vkladá sa do pošvy a výrazne posilňuje pevnosť a stabilitu svalstva panvového dna, a tým aj lieči oslabenie močového mechúra. Odporúčajú ju aj gynekológovia pre ženy, ktoré nemôžu otehotnieť alebo majú opakované samovoľné potraty.V malej panve sú totiž uložené po hlavné orgány a panvové dno je vlastne výstelka, ktorá ich udržiava na svojom mieste. Ak svaly panvového dna ochabujú, všetky orgány ochabujú tiež a akoby samospádom padajú dolu.Pomôcku si môžete kúpiť prostredníctvom internetu. Viac informácií o nej nájdete na www.merien.sk/pelvictoner

pelvictoner pelvictoner

Ak cvičenie nepomôže

„Unikanie moču však môže mať aj iné príčiny, a preto sa pred tým, ako začnete cvičiť, poraďte s urológom prípadne gynekológom. Cvičte pod dohľadom školeného fyzioterapeuta. Treba si tiež uvedomiť, že efekt cvičenia svalstva panvového dna nie je u každého rovnaký a že ním nemožno napraviť poškodené väzivo. Prípadné zlyhanie cvikov netreba brať tragicky. Na liečbu stresovej inkontinencie sú účinné operačné metódy, ktoré sú spojené len so zanedbateľnými pooperačnými bolesťami,“ hovorí profesor Valanský.

Tlačiť Diskusia (2)
Čas pre ženy>Zdravá a štíhla>Zdravie>Ochabnuté panvové dno: Nedajte šancu inkontinencii