Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Azet.sk prejdi na

Toto nikdy nerobte na prázdny žalúdok! Dajte si obzvlášť pozor na 9 vecí, vážne ohrozujú vaše zdravie

14.11.2017 bes

Ste to, čo jete – túto pravdu pozná každý z nás. My s ňou súhlasíme, no rovnako dôležité pre vaše zdravie je aj to, čo robíte predtým, ako sa najete.

Týchto 9 vecí nerobte na prázdny žalúdok. Týchto 9 vecí nerobte na prázdny žalúdok.

Prezradíme vám, čo vám môže uškodiť, ak ste nalačno.

Ak od vášho posledného jedla ubehli viac ako dve hodiny, dajte si obzvlášť pozor na týchto 9 vecí!

1. Užívanie liekov s protizápalovým účinkom

Aspirín, paracetamol & Co sa nesmú užívať na prázdny žalúdok. Nie, neovplyvníte tak ich účinok, ale môžu spôsobiť vážne zdravotné problémy, ako je napríklad žalúdočné krvácanie. Všeobecne sa uživanie liekov na prázdny žalúdok neodporúča. Výnimkou sú prípravky, pri ktorých je v príbalovej informácii uvedené, že sa majú užívať nalačno.

Naša rada: Ak sa z nejakých dôvodov nemôžete najesť, zapite lieky pohárom mlieka. Mliečne tuky znižujú negatívne účinky lieku. Alternatívou je výdatné množstvo vody.

2. Pitie kávy

Komu sa ešte nestalo, že by vynechal raňajky a doprial si aspoň šálku kávy? Bohužiaľ, nie je to dobrý zvyk. Dokonca aj káva bez kofeínu stimuluje tvorbu žalúdočných kyselín, ktoré môžu spôsobiť probémy so zažívaním, hoci sa hneď po kávičke naraňajkujete. Rozkolísaná hladina serotonínu navyše spôsobuje pochmúrnu náladu počas dňa.

Naša rada: Ak sa pitia kávy nalačno neviete vzdať, pite ju s mliekom alebo so smotanou. Vždy uprednostnite mletú kávu pred instantnou.

3. Pitie alkoholu

Ak pijete na prázdny žalúdok, vstrebávanie alkoholu z tráviaceho ústrojenstva je dvakrát rýchlejšie, ako keby ste sa predtým najedli. Znamená to, že sa opijete dvakrát rýchlejšie. Určite vám nemusíme pripomínať nepríjemné následky v podobe poriadnej opice, ktorá vám zaručene pokazí celý deň. No pitie alkoholu na prázdny žalúdok dáva zabrať aj srdcu, ľadvinám a pečeni a následky môžu byť v tomto prípade dlhodobé.

Naša rada: Ak to už musí byť, vyberte si chladený nebublinkový alkoholický nápoj, tie sa vstrebávajú pomalšie. No vždy je lepšie dať si pred pohárikom aspoň malý sendvič.

4. Žutie žuvačiek

Žuvanie žuvačiek podporuje tvorbu žalúdočných kyselín, ktoré môžu poškodiť výstelku žalúdka, ak je prázdny. Nestriedme žuvanie žuvačky je zaručenou cestou, ako si privodiť gastritídu. Je vedecky dokázané, že osoby, ktoré pravidelne žujú žuvačky, uprednostňujú fast-food a sladkosti a jedia menej čerstvého ovocia a zeleniny.

Naša rada: Žuvačky, ktoré obsahujú prírodné sladidlá ako xylitol a sorbitol sú oveľa menej škodlivé ako žuvačky s cukrom. Žuvačku nikdy nežujte dlhšie ako 10 minút, dokonca aj keď ste predtým jedli. Je to nezdravé pre črevá a vnútornosti.

5. Spánok

Ak idete spať hladní, bude sa vám veľmi zle zaspávať. Dôvodom je nízka hladina glukózy. Váš spánok bude plytký a pravdepodobne sa zobudíte skôr, ako zvyčajte. Zaujímavé je, že nedostatok spánku zvyšuje hladinu hormónov, zodpovedných za náš apetít. Ak ste išli spať bez večere, zaručenie si ju doženiete na druhý deň.

Naša rada: Napráskať sa na noc tiež nie je dobrá voľba. Odporúčame vypiť pohár mlieka a zjesť misku cereálií, čím telu dodáte magnézium a calcium, ktoré sú dobré na spánok.

6. Intenzívny tréning

Že cvičením na prázdny žalúdok spálite viac kalórií? Je to nezmysel! Čo je však pravda, takéto cvičenie má za následok úbytok svalovej hmoty. Nedostatok energie z jedla sa odrazí aj na kvalite tréningu – jednoducho nebudete vládať.

Naša rada: Fyzická aktivita podporuje tvorbu žalúdočných štiav, čo je nezdravé pre prázdny žalúdok. Pred každým cvičením si doprajte malé jedlo.

7. Nakupovanie

Je dobre známe, že ak ste hladní, v potravinách nakúpite viac, ako ste pôvodne chceli. To však nie je najhoršie! Prázdny žalúdok ovplyvňuje naše nákupné správanie vo všeobecnosti, nielen v potravinách. Mozog si totiž správu „chcem jedlo“ preloží na jednoduché „chcem“, ak v dosahu nie je nič na jedenie.

Naša rada: Nenakupujte hladní. Ak už ste v obchode, skúste platiť v hotovosti. Je dokázané, že ak majú ľudia platiť v hotovosti, nemajú až takú chuť utrácať.

8. Pitie citrusových štiav

A opäť sa vraciame ku kyselinám, ktoré sú nebezpečné pre výstelku žalúdka. Šťava z citrusov môže prázdny žalúdok nebezpečne podráždiť. Tento fakt berte na vedomie, hlavne ak trpíte gastritídou alebo máte zvýšené riziko rozvinutia tohto ochorenia.

Naša rada: Džúsy a šťavy miešajte s vodou. Zriedený džús nestráca žiaden zo svojich benefitov a je oveľa bezpečnejší. Ak máte prekyslený žalúdok, rieďte džús v pomere 1:1. Ak ste zdravá, optimálne je riediť 2 diely džúsu s 1 dielom vody. Inak, aj iné plody nie je vhodné konzumovať na prázdny žalúdok – banány, paradajky a uhorky a papriku.

9. Hádky

Vedci prišli k záveru, že hádky s prázdnym žalúdkom nemávajú pekný koniec. Prečo? Vysvetlenie je jednoduché: Sebakontrola vyžaduje energiu, ktorú ťažko získame s prázdnym žalúdkom. Ak pred náročnou diskusiou nemáte čas na jedlo, pripravte si aspoň teplý nápoj, ktorý ponúknite aj ostatným. Oveľa lepšie je však náročné stretnutie zorganizovať ako pracovnú večeru.

Bonus! Čo je naopak dobré robiť na prázdny žalúdok?

Riešiť problémy

Schopnosť koncentrácie totiž narastá, ak ste hladní. Podľa prieskumov ide o dedičstvo našich pradávnych predkov, ktorí si v snahe získať jedlo nemohli dovoliť stratiť pozornosť. Hlad stimuluje aktivitu mozgu v snahe prežiť. Aj dnes náročné úlohy efektívnejšie vyriešite, ak ostanete o hlade.

Robiť rozhodnutia

Ak vás čaká dôležité rozhodnutie, skúste to s prázdnym žalúdkom! Prieskumy ukazujú, že hlad pomáha ľuďom rozhodnúť sa správne.

Tlačiť Diskusia (2)
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie
NEPREHLIADNITE