Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Azet.sk prejdi na

Pitný režim najmenších: Ako donútite deti pravidelne piť?

14.10.2011 Eva Hrdinová

Dehydrované deti môžu mať v škole problém so sústredením. Ako však dosiahnuť, aby dodržiavali pitný režim? Použite tieto fígle!

Deti treba na dodržiavanie pitného režimu neustále upozorňovať. Deti treba na dodržiavanie pitného režimu neustále upozorňovať.

Sú unavené, spomalené, podráždené? Možno je to stres zo školy, no možno iba málo pili. O pitnom režime počúvame dookola, ale stále zabúdame piť. Najmä naše detváky potrebujú, aby sme im to neustále pripomínali. Pitný režim totiž naozaj nie je módny výmysel či doplnok výživy, ale nevyhnutnosť. V škole rovnako ako doma,ba možno ešte viac. To, ako sa deti „zavlažujú“, má totiž vplyv aj na to, ako im to bude myslieť.

Už si sa napil?

Pripomínajte im! Deti si často pocit smädu neuvedomujú, prípadne ho môžu vedome potláčať. Stratu tekutín však znášajú oveľa horšie ako dospelí. Preto je potrebné im pitie dôsledne ponúkať a dohliadnuť, aby pili. Jedným z príznakov zlého pitného režimu u školopovinných detí môže byť znížená pozornosť na vyučovaní a zhoršený prospech. Nedostatočný prísun tekutín totiž zhoršuje činnosť mozgu a vyvoláva aj bolesti hlavy. Školáci by si mali do tela denne doplniť približne dva litre tekutín, to väčšinou už vieme, ale veľmi to nedodržiavame. Dopoludnia by to mal byť aspoň liter. Pozor, podľa prísnych naslovovzatých odborníkov sa polievky, mlieko, kakao, káva, ovocné a zeleninové šťavy do množstva prijatých tekutín nepočítajú.

V čom robíme najväčšiu chybu?

V tom, že sa napríklad spoliehame na smäd. Signál ,,smäd“ však prichádza oneskorene, pretože telo ho vysiela až vo chvíli, keď mu chýba približne 200 mililitrov tekutína rovnováha je už narušená. Nastupuje únava a ťažkostis koncentráciou. Ako to riešiť? „Deti pijú dostatočne najmä vtedy, keď im nápoj chutí. Vtedy ich nemusíme nútiť piť, pretože sa na nápoj tešia samy. Ako dospelí však musíme dbať, aby nápoje boli v súlade so zásadami vyváženej stravy a najmä dostatkom pohybu, ktorý deťom v poslednom čase chýba. Práve nedostatok pohybu u detí je dominantným problémom modernej doby. Nedokážu spáliť to, čo konzumujú a pijú, lebo im chýba mechanizmus na spracovanie a spálenie prijatej energie,“ hovorí MUDr. Miloš Bubán.

Najlepšia je voda, ale...

Ideálnou tekutinou na uhasenie smädu detí je zdravotne bezchybná pitná voda. Nie každé dieťa ju však vypije s nadšením. Preto im pokojne podávajte aj prírodné minerálne vody, nesladený čaj, ovocné šťavy a džúsy. Nápoje pre deti by mali byť kvalitné, tedas podielom ovocia a vitamínov, bez konzervantov, umelých farbív a sladidiel.

Kedy by nemali piť

■ tesne pred jedlom
■ počas jedla
■ tesne po jedle
■ nápoje majú byť vlažné či chladné, ale nie studené

Je vhodné naučiť deti piť pomedzi jedlá, odvykajte ich zlozvyku zapíjať každé sústo. Ak sú po obede či večeri smädné, je dobré vypiť maximálne 2 dl vody.

Tipy, ako udržať aktívne deti hydratované

■ K školskej desiatej im nezabudnite pribaliť fľašu s nápojom.
■ Pri hrách ich vždy upozornite na pravidelné pitie.
■ Ak sú po príchode zo školy samy doma, dajte im na stôl fľašu vody, ktorú by mali vypiť počas dňa.
■ Môžete im na ňu vyrobiť označenie času a hladiny, ktorú majú vypiť, prípadne im nastavte kuchynský budík

Tlačiť Diskusia
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie
NEPREHLIADNITE