Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Azet.sk prejdi na

Zamračená nálada? Zbavte sa jesennej depky raz a navždy!

08.11.2011 Nový Čas pre ženy

Slnko je skúpe, ubúda svetla a pribúda melanchólie, chytá nás nevysvetliteľný smútok, depresívne nálady a nám sa nič nechce. Je na to nejaký liek? Určite!

Zbavte sa jesennej depky, veď aj jeseň je krásna! Zbavte sa jesennej depky, veď aj jeseň je krásna!

Stačí ráno vyzrieť z okna a mračíme sa ako tie mraky. Len čo sa začínajú skracovať dni, strácame dobrú náladu, sme zádumčiví, chýba nám tá letná chuť ráno vstať a fungovať. Máme aj pocity beznádejnosti, úzkosti, takmer depresie... Nie je to žiadna regulárna choroba, no predsa nás ničí.

A je tu opäť depka

S príchodom jesene k nám skrátka a dobre prichádza stará známa sezónna depresia. Aj keď podľa medzinárodnej klasifikácie diagnóz vlastne neexistuje, drží sa nás ako kliešť počas zachmúrených a sivých dní. U niekoho až do jari. Menej svetla a sychravé počasie nielen pokazí náladu, ale spôsobuje aj depresívne nálady, tzv. sezónne smútky. „Nejde o klasické depresie, ale o stavy, ktoré majú s nimi niektoré spoločné znaky. Patria k nim melanchólia, smútok, zádumčivé nálady, nechuť k činnosti, úzkosti a strach všeobecne. Jeseň a zima je obdobie, keď má sklony k depresívnym náladám viac ľudí než počas slnečných letných dní,“ súhlasí psychologička Lenka Faltinová.

Nevymýšľame si to!

Keď klesá tlak a slnko je schované za mrakmi, klesá aj naša nálada. Počas zamračených dní sa v našom tele netvorí dostatok hormónu melatonínu, čo môže byť jedna z príčin depresívnych nálad. Podľa odborníkov ide o ľahkú formu depresie, pri ktorej človeka neničí neovládateľný smútok.Vedci z kanadského Centra pre závislosti a mentálne zdravie pátrali, prečo sa tak deje. „Presvietili“ mozgy účastníkov výskumu pomocou pozitrónovej tomografie a zistili, že na jeseň a v zime sa zvyšuje množstvo molekúl, ktoré likvidujú serotonín v tele. A to je zle, lebo tento dôležitý hormón ovplyvňuje okrem iných telesných procesov aj našu náladu. Tieto výsledky vraj vysvetľujú, prečo sa aj niektorí zdraví ľudia cítia deprimovane a bez síl. Vedcom teraz zostáva zistiť, čo spôsobuje tieto zmeny a ako by sa im dalo zabrániť

Oheň do domova, aj na seba

Využite skúsenosti a poznatky 3-tisíc rokov starej metódy feng šuej, ktorá pracuje s energiou piatich elementov. „Oblečte sa do červenej alebo oranžovej. Ohnivú energiu, ktorú na jeseň potrebujeme, do domova vnáša čokoľvek spojené s ohňom. Napríklad svietnik, kozub, obrazy s ohňom alebo sopkou, môže to byť aj gril červenej farby,“ radí Sylvia Malíková, špecialistka na osobný rozvoj a feng šuej, autorka série kníh Človek v piatich elementoch.

Varte čo najviac s oreganom

Oregano, alebo po našom pamajorán, je obľúbené korenie podobné majoránke. Pri dlhšom pravidelnom podávaní pôsobí ako antidepresívum a zlepšuje náladu. Pamajorán má upokojujúce schopnosti, pomôže aj pri žalúdočných neurózach, úzkostiach a pri poruchách spánku.

Všetko čo štípe, poteší

Samozrejme, nemáme na mysli osy ani štípanec do zadku od šéfa. Ak máte zlú náladu, zájdite si na čínsku polievku alebo si ju uvarte doma. Chren, kajenské korenie, čili obsahujú kapsaicín, ktorý aktivizuje v tele hormóny šťastia. Poriadne štipľavá polievka navyše uvoľní dutiny, boľavé hrdlo aj plný nos, ktorý má na jeseň každý tretí človek.

Kúpte si niečo bláznivé

Kúpte si niečo, čo vás rozveselí, aj keď to vôbec nepotrebujete. Napríklad svietnik alebo obraz v antikvariáte, po ktorom roky túžite. Môže to byť aj spomínaný kúsok oblečenia červenej alebo oranžovej farby. Kabát v tejto farbe vás vždy rozjasní, keď si ho oblečiete. Zadovážte si napríklad žlté štrikované rukavice či šál. Žltá i červená sú okrem iného aj hitom tejto sezóny.

Pozvite sa na šálku čaju

Nehovorte si, čo musíte, ale na čo sa tešíte. Nájdite si hocičo, na čo sa v ten deň tešíte, a tešte sa. Môže to byť aj šálka bylinkového čaju. Zaženie melanchóliu. Máme to vyskúšané. Čaj z medovky povznáša náladu a upokojuje myseľ. Valeriána pôsobí upokojujúco a uvoľňujúco, predpisuje sa dokonca na nervozitu a nespavosť dospelým aj deťom. Dožičte si niečo príjemné a usmejte sa na svet. Zažeňte pochmúrnu náladu príjemnými večermi pri dobrých filmoch.

Kedy treba navštíviť lekára

Ak sa vás nevysvetliteľný smútok drží ako kliešť, znemožňuje vám žiť a všetky rady z časopisov sú márne, mali by ste navštíviť psychológa alebo rovno psychiatra. Nepotrebujete odporúčanie od obvodného lekára. Klasická depresia je ťažká duševná porucha, ktorú treba brať vážne a vyžaduje si odbornú starostlivosť. Odbornú pomoc by mal vyhľadať každý, u koho sa dlhšie ako tri týždne objavuje úporný pocit smútku, strachu a prázdnoty, beznádeje, pesimizmu, vlastnej neschopnosti alebo bezradnosti. Ak ste stratili záujem o všetko, čo vás predtým bavilo, ak pociťujete celé týždne veľkú únavu, máte poruchy spánku, trpíte nespavosťou, máte problémy s koncentráciou, často myslíte na smrť, je to vážny signál, že si samy nepomôžete.

6 účinných tipov, ako zatočiť s depresiou a cítiť sa skvele

• Posvieťte si na seba! Obklopujte sa svetlom všade, kde len môžete. Čo tam po účtoch za elektrinu, keď ste ako mátoha! Cez deň nezaťahujte žalúzie.
• Zaveste na steny dostatok zrkadiel, posilňujú a rozmnožujú svetlo. Môžete použiť aj tapety so zrkadlovou fóliou.
• Keď nastáva súmrak, vysvieťte celý dom.
• Sviece a sviečočky všetkých veľkostí, farieb a vôní sú samozrejmosťou! Dajte si ich všade, kam sa len pozriete.
• Čo najčastejšie chodievajte von, prirodzené svetlo je najzdravšie.

Tlačiť Diskusia
NEPREHLIADNITE