Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Azet.sk prejdi na

Pite, pite, pite! Ale prečo sú dva litre denne také dôležité?

27.07.2012 Eva Hrdinová

Odborníci nám radia vypiť denne minimálne dva litre tekutín. My vám povieme, prečo je to také dôležité a ako sa to hravo zvládnete.

Nesprávny pitný režim vám môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Nesprávny pitný režim vám môže spôsobiť zdravotné komplikácie.

Ste spomalené, malátne, točí sa vám hlava a ste také podráždené, že až?! Možno potrebujete dovolenku ako soľ, no možno ste iba málo pili. O pitnom režime počúvame dookola, ale aj tak stále zabúdame piť. Platí to najmä o deťoch a senioroch. V spolupráci s odborníkmi na gastroenterológiu a výživu MUDr. Petrom Minárikom a MUDr. Milošom Bubánom sme pre vás pripravili 20 dobrých rád, ako sa v týchto horúčavách nedehydrovať.

V čom robíme v pitnom režime najväčšiu chybu?

Spoliehame sa napríklad na to, že dostaneme smäd. Signál ,,smäd“ však prichádza oneskorene, pretože telo ho vysiela až vo chvíli, keď mu chýbajú asi dva decilitre tekutín a rovnováha tela je už narušená.

Takže nikdy nemáme čakať, až budeme smädní?

Presne tak. Týka sa to najmä detí, ktorým tento signál v mozgu chýba, a tiež ľudí po 60, ktorí ho zasa pomaly začínajú strácať. Preto deťom aj starým ľuďom treba neustále pripomínať pite, pite, pite.

Ako zistíme, že už prichádza dehydratácia?

Dehydratácia nenastupuje náhle, dáva o sebe vedieť postupne a nenápadne. Akoby z ničoho nič sa objavuje podráždenie, bolesti hlavy, znižuje sa celková výkonnosť.

Prejaví sa to, že málo pijeme, aj na sústredení?

Už mierna dehydratácia, čiže strata 1 – 2 percent tekutín, môže mať negatívny vplyv na schopnosť sústrediť sa. Strata viac než 2 percent môže ovplyvniť funkciu mozgu a oslabiť krátkodobú pamäť alebo narušiť motorické funkcie človeka.

Zaťaží nadmerné pitie v horúčavách obličky?

Zdravým obličkám zvýšený príjem tekutín neuškodí. Voda je pre ne podstatná, pretože filtruje odpadové látky. Treba však piť priebežne počas celého dňa.

Môže nedostatkom vody trpieť aj srdce?

Dehydratácia znižuje minútový objem krvi v srdci, čo môže viesť k zvýšenej pulzovej frekvencii a zníženému krvnému tlaku.

Ak málo pijeme, trpia aj kĺby a svaly?

Áno, voda totiž kĺby odľahčuje a zabezpečuje, aby svaly fungovali normálne. Dehydratácia sťažuje dokonca aj náš pohyb. Modelky to vedia, ale je dobré to ešte pripomenúť... Kvalitná hydratácia prispieva k zachovaniu pružnosti, jemnosti a sviežej farby našej pokožky. Voda bunky „zavlažuje“ znútra i zvonka, takže je to kozmetika No. 1.

Ako máme správne piť? Čo si vybrať?

Najprirodzenejším nápojom pre naše telo je pitná voda. Keďže potením strácame minerály a vitamíny, je vhodné ich nahradiť prírodnými minerálnymi vodami, pramenitými vodami či riedenými kvalitnými ovocnými, alebo zeleninovými šťavami.

Čo všetko nám ešte hrozí, ak nesprávne pijeme?

Častým dôsledkom je zápcha, obličkové kamene, zahusťovanie krvi s rizikom trombózy a embólie, ale aj rozvrat metabolizmu spôsobený dehydratáciou.

Aké množstvo tekutín potrebuje denne naše telo?

Existuje na to vzorec: denne aspoň 2 až 4 dl tekutín na 10 kg telesnej hmotnosti. Dospelé ženy by mali denne prijať približne 2,7 l tekutín, u mužov by to malo byť asi 3,6 l denne. Deti by si mali do tela denne doplniť až dva litre tekutín.
POZOR: Polievky, mlieko, kakao, káva, ovocné a zeleninové šťavy sa nepočítajú do množstva prijatých tekutín.

Ako si správne rozdeliť naše pitie počas dňa?

Nepite nárazovo! Celodennú dávku rozdeľte rovnomerne. Prvú polovicu odporúčaného množstva vypite už dopoludnia. Nepite tesne pred spaním.

Je vhodné piť počas jedla?

Deti zapíjajú takmer každé sústo.Naučte ich piť pomedzi jedlá, odvykajte ich zapíjať jedlo tekutinou. Ak ste po jedle smädní, vypite maximálne 2 dl vody.

V sparnom dni dobre padne pohár piva. Koľko si môžeme dožičiť?

Muži okolo pol litra, ženy o čosi menej. Tvrdý alkohol je v spojení s horúčavami veľmi nebezpečný. Rozťahuje cievy, v tropickom dni sa môže premeniť na smrteľný drink pre tých, ktorí majú problémy s krvným obehom.
POZOR: Nebezpečné je najmä pitie väčšieho množstva alkoholu, ak máte prehriaty organizmus, hrozia cievne príhody.

Ako spoznáme, že máme nedostatok tekutín?

Upozorní nás suchá sliznica, únava, malátnosť, spavosť, poruchy chôdze a pohybov, pokles krvného tlaku a tmavé sfarbenie moču.

TIPY A TRIKY, ako sa nevysušiť

Prvá pomoc pri dehydrovaní
Ak pociťujete, že máte suchý jazyk, zle sa vám prehĺta, začne vás bolieť hlava, ihneď pite. Rýchlu dávku energie dodá aj energetický nápoj.

Ak športujete, pite viac!
Počas dňa, v ktorom športujeme, by sme mali doplniť tekutiny a aj minerálne látky. Mali by sme vypiť približne o 1 až 2 litre tekutín navyše, teda 3 až 5 litrov. Počas jednej hodiny rekreačného pohybu vypite asi tri až štyrikrát po dva deci. Žiadne bublinkové nápoje.

Už si sa napil?
Deťom to neustále pripomínajte! Znášajú totiž stratu oveľa horšie ako dospelí. Ideálna je bezchybná pitná voda. Tú možno dopĺňať prírodnými minerálnymi vodami, nesladeným čajom, riedenými ovocnými šťavami a džúsmi.

Náš tip: na stôl fľaša aj budík
Ak máte problém s dodržiavaním pitného režimu, dajte si na pracovný stôl fľašu vody, ktorú by ste mali vypiť počas dňa. Pre seniorov vyrobte špeciálny krčah s označenými časmi a hladinami, ktoré sa majú vypiť, prípadne natočte kuchynský budík.

Sledujte farbu moču!
Farba moču je jednoduchým indikátorom, či dostatočne pijete. Mala by byť svetlá až bezfarebná. Čím je moč tmavší, tým horšie, znamená to, že ste dehydrovaní.

PORADNE: Aký bude rok 2014? (6) , zdravie (1) , Zdravie (1) , chudnutie s forskolinom (4) , Zdravie (1)
Tlačiť Diskusia (1)